Glaucio moet blijven.

26 maart 2014 12:00

Wie kent hem niet, Glaucio een tijdje terug liep hij nog op de velden van de v.v. ’s-Gravendeel, na zijn verhuizing is Glaucio gaan voetballen bij de voetbalvereniging in Blerick.

Hij is twaalf jaar geleden geboren in Nederland maar toch moet Gláucio Ventura binnenkort waarschijnlijk het land uit.

Volgens de IND komen hij en zijn familie niet in aanmerking voor een verblijfsvergunning. Gláucio woont sinds enkele jaren in het asielzoekerscentrum in ‘t Ven. In totaal wacht het gezin Ventura al veertien jaar op een status, waarschijnlijk vergeefs. Op de Gemmaschool doen ze er alles aan om te voorkomen dat Gláucio met zijn familie op het vliegtuig naar Angola wordt gezet.

Gláucio is in Nederland geboren en voelt zich meer Nederlander dan Angolees. Hij is nog nooit in het land van zijn ouders geweest. Hij spreekt beter Nederlands dan Portugees. Daarnaast voetbalt hij bij SV Blerick en heeft hij hier al zijn vrienden. Toch is dat alles geen reden om een paspoort te krijgen.

De advocaat van Gláucio tekent beroep aan tegen de uitzetting. Zijn klasgenootjes maken onder meer spandoeken voor Gláucio tijdens de Venloop

De voetbalvereniging in Blerick hebben hun handtekeningenactie uitgebreid na de uitzending van SBS Hart van Nederland van afgelopen zaterdag.

Zij hebben een petitie online gezet om Glaucio, Marcia en hun ouders te ondersteunen. De petitie kan ondertekend worden via onderstaande link!